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  • Le Kasaï Oriental et le Lomami, deux provinces productrices d’huile de palme demain?

    Le Kasaï Oriental et le Lomami, deux provinces productrices d’huile de palme demain?


    Julie CLAASSENS | 14/11/2017

    Les perspectives s'annoncent bonnes, depuis que l'Agence Belge de Développement, CTB RD Congo, à travers le programme d'appui au développement agricole du Kasaï Oriental, PRODAKOR, s'est impliqué dans la promotion de la culture du palmier à huile.En effet, le palmier à huile est l'une des cultures retenues comme prioritaire par les populations de cette partie de la République Démocratique du Congo. C'est ainsi qu'avec le début des activités du programme, l'appui à la filière palmier à huile a démarré, avec l'objectif d'atteindre près de 3000 hectares au bout de 5 années de travail.Dès 2014, une série de commandes des graines pré germées de palmier à huile Tenera, de variété Cirad, a été faite, après une procédure de passation des marchés publics, auprès de l'entreprise PALMELIT installée au Bénin. De ces graines, plusieurs petites pépinières ont été installées dans les villages, afin de produire des plants sains qui devaient être achetés par les petits exploitants agricoles intéressés, afin de leur permettre de réaliser leurs petites plantations.C'est ainsi qu’entre 2014 et 2017, 270 000 graines ont été commandées. Les plants issus des pépinières réalisées en 2014 et 2015 ont permis de réaliser près de 961 hectares, dont 491 hectares dans le Kasaï Oriental et 470 hectares dans le Lomami. Il s'agit des milliers des petites plantations individuelles réalisées par 2662 planteurs avec près de 137 405 plants de palmier à huile. En cette année 2017, il y a 448 pépinières villageoises qui ont été installées et qui contiennent actuellement 129 962 plants en plein développement. Ces plants pourront servir à emblaver environ 908 hectares, avec une moyenne de 143 plants par hectare.Les premiers palmiers améliorés plantés commenceront à entrer en grande production en 2020, avec une phase de démarrage à partir de 2018. Cette entrée en production aidera les petits agriculteurs à améliorer leurs revenus, issus des activités agricoles, dans le respect des normes environnementales, car le palmier à huile pourra produire pendant que les cultures vivrières seront encore en végétation et donc pendant la période où les agriculteurs n'ont généralement pas assez de revenus.Un calcul rapide a été fait sur base des informations sur la production fournies par PALMELIT et obtenues également du marché local sur le prix de vente de l'huile de palme. Il apparaît que pour un agriculteur qui possède une petite plantation de 10 palmiers, il peut améliorer son revenu de 11 USD par mois, issu de la vente de 23 litres d'huile produite par ces 10 palmiers.Une enquête réalisée en 2014 sur les revenus des agriculteurs de cette contrée a montré que le revenu de 63 % des agriculteurs ne dépassait pas 50 USD par mois. Pour cette catégorie d'agriculteurs, ajouter à leurs revenus environ 11 USD chaque mois n'est pas négligeable. Si l'agriculteur a une plantation d'un hectare, alors son revenu peut augmenter de 165 USD chaque mois.Le défi qui reste à affronter dans cette activité est celui de continuer à fournir des plants sains aux agriculteurs à partir de l'INERA Yangambi, car même les palmiers CIRAD sont produits à partir de souches venues de Yangambi. Nous espérons que cette station sera en mesure de fournir les quantités qui seront demandées par les planteurs.Le futur s’annonce donc prometteur pour que les provinces du Kasaï Oriental et du Lomami soient comptées demain, comme des provinces productrices d'huile de palme, car ce palmier Tenera, de la variété CIRAD peut produire pendant 22 ans. L'environnement naturel de ces deux provinces s'y prête, avec des vastes savanes inexploitées, dans lesquelles le palmier à huile est souvent le principal arbre de manière spontanée.


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    DR Congo RDC1217111

  • Exchange between South African Ministry of Finance and Universities on Public Financing Management (PFM)

    Exchange between South African Ministry of Finance and Universities on Public Financing Management (PFM)


    Princia BAZABIDILA-MONASSALA | 13/11/2017

    On Friday 20 October 2017, thirty Directors of South Africa’s Ministry of Finance, mostly from the National Treasury, visited BTC on the last day of their training session on Public Financing Management for a review of the training session. This Brussels study tour from 7 to 22 October 2017 was financed by the Studies Fund. It included a one-day visit (13 October) to the OECD in Paris. The study tour was organised by BTC in collaboration with the VUB and the University of Antwerp. It concerns a professional continued training exchange programme in Belgium and South Africa for civil servants of the National Treasury, of sector departments and of municipalities. For two weeks, the participants worked intensively with Professor Jacques Vanneste , who teaches Economics at the University of Antwerp, and with Professor Claeys , who teaches at the VUB in Brussels. The participants were satisfied with the training content and the exchanges. They will attend a second training session in Pretoria from 20 to 24 November 2017, which will eventually lead to certification.


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    Sudáfrica SAF0901711

  • Skills Development Fund empowers women through bead-making

    Skills Development Fund empowers women through bead-making


    Hanna DEKERK | 13/11/2017

    The Amaani Rwenzori youth development center in Fort Portal offers a second chance to school drop-outs or to those were unable to pay school fees. Here, 19 vulnerable women and girls follow pottery classes thanks to the Skills Development Fund (SDF) of BTC’s Support to Skilling Uganda project. 24-year old Judith Kirungi is supporting the bead-making classes. “I learned how to make bowls, plates and vases. But my favorite is making beads. I am now becoming a specialist.”  Close to completing a one-year pottery course, Judith was asked to pass her skills on to future trainees. “I like teaching because the trainees listen well. Sometimes there is a language barrier as some English words don’t translate well in the local language. But we try to make it work.”  At Amaani Rwenzori, the SDF finances a pilot training which  teaches women clay bead-making from their homes. These women cannot leave their houses for long periods of time for various reasons: from working in the field to caring for sick parents or small children. As soon as the women complete the training, they receive all necessary materials to make raw clay beads from their homes. Amaani Rwenzori then collects the beads for baking and glazing, and markets them. The women share in the profits if the beads are of good quality. If successful, the pilot will extend to other pottery products. Through a cost-sharing mechanism, the Skills Development Fund additionally pays 100% of the center’s life skills trainings and 27% of vocational trainings for 50 out of 65 trainees. Hamilton Kalyegira, a life skills trainer at Amaani Rwenzori, values the program “It helps to develop the student’s personality.” Courses include exercises on critical thinking, problem-solving and social interaction. “Some students would stare at the floor and talk quietly. Now they are speaking out well.” During the life skills courses trainees also focus on family planning, healthy nutrition and first aid. According to Benjamin Kennedy, the Director of Amaani Rwenzori “What makes the SDF-scheme unique is the collaboration with the Uganda Small Scale Industries Association (USSIA), our co-applicant for the Fund. It allows us to partner with industry experts from 12 different sectors.”  The Skills Development Fund in Albertine-Rwenzori aims at sustainably improving the quality of technical and vocational trainings through public-private partnerships, in order to enhance the youth’s employability.  


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    Uganda UGA1402711

  • Digitalization for Development: computer skills for refugees

    Digitalization for Development: computer skills for refugees


    Josephine OMUNYIDDE | 13/11/2017

    The excitement on the faces of students at the animated motions and sound coming out of the computers is astounding. This happens to be a first-time experience for students of Lokopio Hills Vocational Training Institute (VTI) in Bidi-bidi refugee settlement in Uganda to learn coding using an easy to use software, thanks to the support from the European Union Trust Fund (EUTF). “My first time to use computer was when I joined institute a few months ago, today am able to code using blocks and create motions of a cartoon with sound. It is this simple.” Says 20-year-old Apio Immaculate. Immaculate is one of the 90 refugee and host community youth that are undergoing the coding training at Lokopio VTI. This year’s Africa Code Week focuses on how to use ‘scratch’, a visual programming language developed by the MIT (Massachusetts Institute of Technology) Media Lab to lower the technical threshold for coding. Coding is widely considered as the “blue collar” job of the 21st century and is introduced to trainees in order to equip them with skills that can support them in today’s world. In Uganda, ACW 2017 partnered with a number of partner such as Makerere University as well as with Belgian Development Agency (BTC)’s Support to Skilling Uganda project with an aim to empower future generations with the coding tools and skills needed to thrive in the 21st-century workforce and become key actors in Africa's economic development. 22-year-old Matovu Joseph who awaits his graduation in Electrical Engineering, a lead trainer at Lokopio shares his experience “this is my first coding class. It is an opportunity for me to transfer knowledge to such a vulnerable group of refugees. The students have appreciated the simplicity in using scratch for coding as a programming language; it is like computerized way of building blocks”. While taking place in Lokopio VTI with support from the European Union Trust Fund, the ACW was concurrently hosted in Buhimba VTI in Hoima district, St Daniels Comboni and Nakapiripirit VTI in Karamoja region, St Joseph Virika in Kabarole district and Kasese Youth Polytechnic in Rwenzori region with 450 beneficiaries from the respective Business Technical Vocational Education Training (BTVET). ACW in Uganda is part of 35 African countries that are hosting over 1,500 coding workshops involving 500,000 children and youth across the continent. The trainers of coding in Lokopio are part of the youth that were trained at Makerere University (MUK) in partnership with BTC, MUK College of Engineering, Design, Art & Technology (CEDAT), College of Computing and Information Sciences (CoCIS), Resilient Africa Network (RAN), Hive Colab and Women In Technology Uganda (WITU) to extend Africa Code Week (ACW) to BTC’s SSU project. 23-year-old Edith Ndagire, a third year Telecom Engineering student, who was trained as a trainer and was part of the instructor team at Lokopio says “the students here are enjoying the coding lessons and have grasped faster than I expected. They are disciplined”. “As a refugee student of Agriculture at Lokopio VTI, I plan to use coding knowledge in creating awareness cartoons focusing on stopping environmental degradation in agriculture for the community” says Immaculate who comes from a refugee family of 8. The ACW initiative empowers refugee youth such as Immaculate with skills on how to use the computer software and this put them in a good position of not only passing the knowledge to their trainees but also to create income generation for themselves. BTC’s participation in ACW targets VTIs, refugees and host community populations that are often neglected when innovative interventions such as digitalization are rolled out.


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    Uganda UGA160321T

  • 7 novembre 2017 : Séminaire sur les domaines de collaboration entre acteurs de l’eau et de l’environnement. Ksar El Boukhari

    7 novembre 2017 : Séminaire sur les domaines de collaboration entre acteurs de l’eau et de l’environnement. Ksar El Boukhari


    Cherif AOUDJIT | 09/11/2017

    Ce séminaire qui a réuni plus de 100 personnes, est la première activité du nouveau partenariat entre la Société wallonne des eaux (SWDE) et l’Institut National de Perfectionnement de l’Equipement (INPE).   Ce projet de coopération, d’une durée de 13 mois, vise à renforcer l’efficacité de la formation dispensée par l’INPE dans le sens d’une gestion intégrée et durable des ressources en eau. Il permettra notamment de former 23 personnes à l’intégration de l’environnement dans la gestion de l’eau. Le projet de partenariat associe également les compétences de la Société Publique de Gestion de l'Eau (SPGE) et le groupe COMASE.   La SWDE intervient également dans le projet de partenariat avec le Centre de formation aux métiers de l’eau. Ce projet, d’une durée de 20 mois, vise à accompagner ce nouveau centre dans la construction de son offre pédagogique et notamment à l’aider à se doter d’une organisation fonctionnelle et de capacités pédagogiques adéquates. Il prévoit notamment de former 46 personnes dont 12 formateurs.  Le CNFME, inauguré en 2016, a été construit avec l’appui de la CTB.


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    Argelia ALG1401911

  • Next-level tailoring thanks to the Skills Development Fund

    Next-level tailoring thanks to the Skills Development Fund


    Hanna DEKERK | 09/11/2017

    Amid colorful balls of yarn, trainees put the finishing touches on scarves, ponchos and doormats. They have been working on these items for weeks as it counts for their final examination of the 'Knitting and Crochet' training in the Rosa Mystica Institute in Fort Portal. “Every tailor in town knows how to make a dress or shirt, but not everyone knows how to make a doormat," says their proud trainer, Eunice Wekesa. Passionate about sewing, Eunice has been working as a textile trainer for over ten years. “It has taught me patience. Some of my students don’t have high academic levels but because they are patient with their work they do it even better.”  Her students are the fifteen trainees in 'Knitting and Crochet' and sixteen trainees in 'Tye and Dye', facilitated by the Skills Development Fund of BTC’s Support to Skilling Uganda project. The majority of them being vulnerable youth and school drop-outs, they were selected for the training through local church councils and leaders. Sister Florence Ahaisibwe is the Director of the Rosa Mystica Training Institute of Vocational and Business Studies. “Before the curriculum was aimed at making uniforms and common clothes. Now we switched to tourism wear and handicrafts, to also attract the tourists in Fort Portal.” They started doing so after the Uganda Small Scale Industry Association (USSIA) gave them the advice. Moreover, through the Skills Development Fund, USSIA organized training sessions with three Kenyan knitting and crochet experts.“Thanks to BTC’s intervention I could expose my trainees to different techniques.” says trainer Eunice. “We now also have embroidery machines, which allows for next-level stitching and finishing." For a long time, the institute was only accessible to girls and women. But as trainings are gender-equal, boys were welcomed. John Koojo is one of those boys. “Before I was an artist, designing badges, banners and posters. Thanks to this training I was able to polish my knowledge and get new ideas.” The entrepreneurship courses also gave him insights in financial management and business plans. “I am now motivated to start my own shop with creative designs.” The Skills Development Fund in Albertine-Rwenzori aims at improving the quality of technical and vocational training through public-private partnerships, in order to enhance the youth’s employability.


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    Uganda UGA1402711

  • L'or rouge à l'honneur au Maroc

    L'or rouge à l'honneur au Maroc


    Roxane VANLERBERGE | 08/11/2017

    Le safran est une source importante de revenus pour près de 3.000 familles. Il représente une activité économique pour la petite agriculture solidaire. Notre collègue Olivier LEGROS nous explique les activités menées par le projet tout au long de la filière safran lors du Festival international du safran à Talaouine (Sud du Maroc) qui a eu lieu du 3 au 5 novembre 2017.


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    Marruecos MOR1204311

  • Vers la formation en alternance en 2017-2018!

    Vers la formation en alternance en 2017-2018!


    Julie CLAASSENS | 08/11/2017

    Dans le cadre de l’amélioration de la qualité de la formation des jeunes dans le Kasaï oriental, le programme d’appui à l’éducation fait avancer le processus de la formation en alternance par le choix des entreprises devant accueillir les apprenants pour leur encadrement.Cette approche, toute nouvelle pour le secteur de l’Enseignement Technique et la Formation Professionnelle au Kasaï Oriental, organise le cursus scolaire secondaire technique en deux temps à savoir : une période des cours théoriques à l’école et une autre partie faites des cours pratiques. Cette dernière partie s’organise dans trois espaces d’apprentissage dont l’atelier, l’activité génératrice de revenus et l’entreprise. En effet, une dizaine d’entreprises de la place ont donné leur accord et disponibilité pour l’accueil des apprenants dans le cadre de ce projet pilote de formation en alternance. Pour y parvenir, les écoles, le programme éducation au Kasaï Oriental et les entreprises envisagent signer des conventions de faisabilité. « Ces initiatives permettront aux élèves de savoir exactement ce que nos équipes font à longueur des journées et c’est pour leur bien dans le futur après les études » confie un responsable d’une entreprise retenu pour l’alternance.  L’équipe EDUKOR a ainsi organisé en octobre dernier une mission de vulgarisation du contenu de cette convention, mission dont a résulté l’approbation du projet pas les entreprises.La formation en alternance est programmée pour l’année scolaire 2017-2018 au Kasaï Oriental et à la Lomami. Elle concernera en premier les cinq centres d’application retenus pour la ville de Mbuji-Mayi et la cité de Ngandajika. « Cette nouvelle approche m’inspire confiance et me redonne l’espoir sur l’avenir des enfants dans nos écoles techniques et professionnelles quant au couronnement de leur formation et les possibilités d’obtention de l’emploi », déclare un chef d’établissement dont l’école est retenu comme centre d’application. Ce projet se met en œuvre pour les filières porteuses d’emploi à savoir la mécanique générale, l’agriculture générale et vétérinaire, l’agriculture et la transformation alimentaire, la mécanique moto puis la menuiserie.  Les différents outils de cette approche sont déjà créés et les chefs d’établissements sont bien engagés à la mise en œuvre.            


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    DR Congo RDC1217211

  • Le chantier école à Kasanga, un projet d'espoir!

    Le chantier école à Kasenga, un projet d'espoir!


    Julie CLAASSENS | 08/11/2017

    Cecile Mbwisha, seize ans, est la seule fille dans le groupe de treize stagiaires au chantier école de l'Institut Technique Industriel du Cinquantenaire à Kasenga, en Haut-Katanga. Nestor Kibwili, soixante-six ans, est artisan maçon et l'accompagnateur de Cecile. Les deux travaillent en binôme, même si Nestor est le grand-père du chantier et le chouchou de tout le monde!Le chantier école consiste d'une approche pédagogique active, c'est-à-dire: les apprenants se professionnalisent 'en faisant' et sont guidés par un expert. A Kasenga, le groupe de treize construit leur propre hangar afin d'y suivre des ateliers et de stocker du matériel. Cinq d'entre eux sont des soudeurs.Cecile suit l'option agriculture et au chantier elle fait la construction, un cours pratique qu'elle est obligé de suivre.Les apprenants sont payés sept dollar par jour, ce qui leur permet d'économiser et de travailler sur des projets de futur. Cecile, par exemple, paie ses propres frais scolaires pour toute l'année, aide ses frères à payer leurs études universitaires, donne une partie de l'argent à ses parents et a déjà investi dans son propre champs, situé à l'Institut. La courageuse!Elle raconte: "Ici on importe presque tout de la Zambie et je veux que ça change. A l'école on a notre propre champs, une pépinière avec des différentes sortes d'arbres fruitiers et un poulailler avec cent poules! Je veux continuer ce travail dans ma famille et produire moi-même pour notre pays!"


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    DR Congo RDC1216911

  • The icing on the cake:  Skills Development Fund improves bakery training .

    The icing on the cake: Skills Development Fund improves bakery training


    Hanna DEKERK | 08/11/2017

    While the smell of freshly baked vanilla cookies rises from the oven, Ezra Balugu explains the  bakery students at the Margherita Training Institute in Kasese how to obtain that perfect cookie crunch. Ezra completed a 2-month bakery training through the Skills Development Fund (SDF) of BTC’s Support to Skilling Uganda project. “I learned so much and want to transfer my skills to other young people of my community.” Coming from a family of 13 children, Erza started baking chapatti by the side of the road to raise money for school fees. When he learned about the bakery training at the Margherita Training Institute he immediately applied. “I learned how to bake wedding cakes, cinnamon buns, pizzas and much more!”  After completing his training, the institute asked him to help out during classes as an assistant-trainer. Classes are given by Joshua Manday, an experienced chef who worked in renowned kitchens all over Uganda. “When I moved back to Kasese, the Margherita Training Institute asked me to work as a part-time trainer. I like it because it allows me to pass on my knowledge.” Thanks to the Skills Development Fund the Margherita Training institute was able to hire Joshua part-time, hereby guaranteeing a constant flow of hands-on expertise to the trainees. But there’s more: in order to graduate, each trainee needs to complete a one-month internship at a hotel. This work-based learning is also facilitated by the SDF. Ezra adds “I did my internship at the Sandton Hotel in Kasese, where I baked cookies, bread and samosas. Now I know what it’s like working in a hotel kitchen.” Additionally, trainees receive entrepreneurship trainings during which they learn to set up a business plan and keep financial records. 20 year-old Hanisha Kezabu finished her training and has plans for the future: “I want to start a small pizza restaurant with pizza delivery, preferably together with some of my fellow graduates.” Kisole Nason, director of the Margherita Training Institute, adds that the SDF improved the Institute’s infrastructure: “It came like a blessing. Before we used to mix dough with our hands because we did not have mixers. We dug holes in the ground to keep water fresh but now we have a freezer and fridge. We could not even teach baking because we did not have an oven. But that is all resolved.“ Because the quality of trainings has improved, graduates are now in high demand on the labor market. If that isn’t the icing on the cake… The Skills Development Fund in Albertine-Rwenzori aims at sustainably improving the quality of technical and vocational trainings through public-private partnerships, in order to enhance  the youth’s employability.  


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    Uganda UGA1402711

  • LCF - Short video documentary about the Local Competitiveness Facility

    LCF - Short video documentary about the Local Competitiveness Facility


    Simon DESCHUTTER | 07/11/2017

    Through the cooperation of Belgium and Rwanda, the "Local Competitive Facility" (LCF) grant fund (worth €2.4 million) has been implemented in 4 pilot Districts - Gakenke, Gisagara, Rutsiro and Nyagatare - in Rwanda.The objective of LCF is to fund innovative economic partnership projects implemented by different companies or cooperatives, which will enhance pro-poor local economic development (LED). Supported by the BTC-funded Rwanda Decentralization Support Programme (RDSP), LCF is implemented under the joint responsibility of the Local Development Agency (LODA), the Ministry of Local Government (MINALOC) and the respective District authorities.After a thorough selection process for which 497 projects initially applied, 36 projects have been selected for support. The projects are unique and developed by the partnerships, according to their own needs. Partnerships have formed in different economic sectors: in agro-processing (banana-beer making, honey-processing, bread making); handicraft (shoe-making, handbags, bamboo-products); tourism (boat services and sleeping services); and ICT (webshops).For one year, each project will receive financial support as well as capacity building on business management and marketing in order to secure sustainable growth of their businesses.Find out more about LCF by watching this exclusive video presenting this innovative funding mechanism through a sampling of 4 beneficiary projects.A short version of the video can be accessed here: https://www.youtube.com/watch?v=_b-IyuR_O0s


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    Ruanda RWA1308911

  • Women Entrepreneurship Training in Gaza

    Women Entrepreneurship Training in Gaza


    Laura SCHILLEMANS | 03/11/2017

    Tuesday we celebrated the final day of the women entrepreneurship training program in Gaza! In collaboration with the Belgian Development Agency (BTC), Palestine Education for Employment (PEFE) launched a 12 day entrepreneurship training in the context of their Creating Employment Opportunities for Women in the West Bank and Gaza Program. BTC nominated more than 100 female trainees and graduates who participated in BTC’s Work-Based Learning programme, which strives for a better integration between TVET and the labour market and which offers trainees the opportunity to practice their skills in the private sector in an organised and structured way, for the training. The women were specialized in a variety of fields, including urban agriculture, cell phone maintenance, hairdressing, sewing, photography and montage, mobile applications, graphic design and rabbit farming. Eventually 24 underprivileged unemployed young women, with a background in Technical and Vocational Education and Training (TVET), were selected to follow the training. The women were between 18 and 35 years old and they came from different areas in the Gaza Strip.   The training addressed several topics related to entrepreneurship, including social engagement, capacity building, the generating of business ideas, promotion of entrepreneurship and small enterprises and the economic and social empowerment of women.Over the course of 12 days, the 24 female participants learned how to write business plans and defend their ideas. Yesterday, the committee chose the best projects which will be further developed and financially supported. The entrepreneurship training program will provide each participant with a toolkit worth up to 300 dollars, adapted to their business idea, the sector they’re operating in and their need for support. Stay tuned and follow the stories of these talented female entrepreneurs next week during Global Entrepreneurship week. 


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    Palestine PZA1202911

  • The Second Palestinian Urban Forum (PUF II) in Birzeit

    The Second Palestinian Urban Forum (PUF II) in Birzeit


    Laura SCHILLEMANS | 01/11/2017

    On Monday and Tuesday 30 and 31st of November, the Second Palestinian Urban Forum (PUF II) took place in Birzeit under the slogan “Localizing the New Urban agenda: Shaping the future of Palestinian Cities”. Whereas in the first Urban Forum (Nablus, March 2012) the rapid and uncontrolled urban development in the Palestinian cities, towns and villages was seen as a big challenge, now, in 2017, it became clear that urbanization can be a source of opportunities and solutions rather than challenges. The Forum focused on 4 key themes: Integrated Urban Planning; Urban Economy; Inclusive and cohesive cities; and Innovation and future cities.  During the forum a special focus was given to Local Economic Development, which is a core pillar of our LGRDP program. Our colleague Bashir Barghouthi spoke about the informal economy and sustainable urban development in Palestine as part of the session on Local Economy Development – Cities as incubators.   Furthermore, the RHC program was presented by Bosayna Abu Eisheh, the national coordinator for the RHC program at the Ministry of Local Government. She explained how old towns should be seen as the engine for the local economy. “Cultural heritage in Palestine is considered as an asset rather than a hinder for socio-economic development. […] Improving the infrastructure and services of the historic centers to meet the modern needs will attract and encourage the private sector to invest in these historic centers by having small businesses that provide job opportunities for the residents of the village.” During the closing session recommendations towards a New Urban Agenda in Palestine were formulated. Overall, this Forum highlighted once more the ongoing efforts and dynamics, as well as the opportunities that are to be seized in the future.  More information on the Forum can be found here: www.pufii.ps


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    Palestine PZA1203011

  • Avril 2017 : Renforcement des capacités : « Impacts environnementaux de l’aviation et des activités aéroportuaires »

    Avril 2017 : Renforcement des capacités : « Impacts environnementaux de l’aviation et des activités aéroportuaires »


    Cherif AOUDJIT | 31/10/2017

    Du 24 avril au 5 mai 2017, une délégation du Ministère des Travaux Publics et des Transports s’est rendue en Belgique afin de renforcer ses capacités dans l’intégration de l’environnement dans le domaine des transports aériens. Composée de 20 personnes, la formation a couvert 3 thématiques plus précises : -          Etude des incidences des activités aéroportuaires sur l’environnement-          Système de management environnemental des installations aéroportuaires -          Aviation civile et gaz à effet de serre La session de formation, conduite à Liège, a permis la rédaction, par les participants avec l’appui du formateur, d’un document de synthèse à l’attention du Ministère. Ce document propose un état des lieux et un aperçu des réglementations internationales sur la question et propose la rédaction d’un plan d’action national comprenant :  -          Une stratégie spécifique pour les aéroports, visant essentiellement à renforcer la prise en compte des problématiques environnementales et plus particulièrement des émissions de GES, par la réalisation de bilan carbone ; -          Un plan d’action pour le transport aérien national et international; cette dernière partie permettant à l’Algérie de répondre à l’appel de l’OACI sur le sujet. La motivation et le sérieux des stagiaires a permis un travail efficace et constructif, le tout dans une ambiance agréable.  Les stagiaires provenaient : -          De la Direction de l’Aviation Civile et de la Météorologie (DACM) du Ministère des travaux publics et des Transports (MTPT)  -          De l’Institut Hydrométéorologique de Formation et de Recherches d’Oran (IHFR)  -          De l’Office National de la Météorologie (Météo Algérie)  -          De l’Etablissement de Gestion des Services Aéroportuaires (EGSA)


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    Argelia ALG1401911

  • 1er août 2017 : Lancement des projets d’appui à la société civile

    1er août 2017 : Lancement des projets d’appui à la société civile


    Cherif AOUDJIT | 31/10/2017

    Le 1er août 2017, les conventions de subside des projets d’appui à la société civile algérienne, ont été signés en présence de Madame la Ministre de l’Environnement et des Energies renouvelables. Les conventions ont été signées au profit de 17 associations pour un montant total de plus de 420 000 euros. Les associations subventionnées sont situées sur 07 wilayas de la zone côtière : Alger, Béjaia, Bourmerdes, Oran, Tipaza, Tizi Ouzou, Tlemcen. Les projets financés concernent un large éventail d’actions : sensibilisation et éducation environnementale, entrepreneuriat vert et économie verte, gestion des zones rurales (concept d’écovillage), renforcement des capacités des acteurs associatifs dans le domaine de la sensibilisation, protection du milieu marin et gestion durable de l’eau. Dans son discours, Madame la Ministre a encouragé les bénéficiaires à penser à la durabilité des actions et non pas uniquement à leur mise en œuvre et à envisager des actions de qualité avec une bonne visibilité pour diffuser et encourager les bonnes pratiques. Pour que les projets soient durables, le PRCDE a mis en place un processus en plusieurs étapes. La première étape a consisté à animer, dès la publication de l’appel, des journées d’information dans les quatorze wilayas visées, afin expliquer les lignes directrices et répondre aux questions des associations. Ensuite, les associations candidates ont pu déposer des notes succinctes pour décrire leur idée de projet. Après une 1ère sélection, les associations restantes ont bénéficié d’une formation en Gestion de Cycle de Projet avant de formuler leur projet. Ensuite une sélection définitive a été faite et, avant la signature des conventions de subside, une rencontre a été organisée avec les associations pour en expliquer le contenu de la convention article par article et répondre aux questions.


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    Argelia ALG1401911