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The Digital for Girls and Women (D4GW) project, with a budget of €2.25 million and implemented by Enabel, aimed to promote an inclusive, rights-based digital transformation across Belgium, Burkina Faso, and Uganda. Conceived as a pilot initiative, it was carried out in a context marked by security constraints (notably in Burkina Faso) and persistent gender gaps in digital access. Its objectives were to (1) economically empower women through increased access and better use of digital technologies and (2) empower people, especially women and girls, to claim their digital rights.The evaluation, covering 2022–2025, sought primarily to ensure accountability and generate lessons for future initiatives. With both a summative and formative lense, its general purpose was to assess overall project performance as well as to identify all project outcomes and generating learning for scaling, sustainability, and policy integration within broader D4D initiatives.The findings highlight notable achievements. In Uganda, participants reported increased revenues through the use of digital tools such as social media, while institutions integrated digital skills into curricula. The launch of an online gender-based violence support portal and the distribution of a comic book broadened awareness. In Burkina Faso, the establishment of digital hubs and community-based campaigns fostered strong local ownership. However, the absence of baseline data and delays in setting up monitoring and evaluation limited the measurement of impact. Moreover, limited direct involvement of public authorities reduced the project’s systemic reach.
L’évaluation du programme BeGlobal, financé par la coopération bilatérale belge, a analysé ce projet dont l'objectif est d'ancrer durablement et renforcer les objectifs de développement durable (ODD) et l’éducation à la citoyenneté mondiale (ECM) dans l'enseignement en Belgique. Pour ce faire, le programme cherche à (1) développer un environnement propice qui encourage les acteurs de l’éducation à intégrer l’ECM et les ODD dans leurs agendas et initiatives est soutenu, (2) renforcer les acteurs de l’éducation pour qu'ils offrent une Information, Education et Communication (IEC) de qualité sur l’ECM et les ODD, (3) ouvrir aux jeunes (15-30 ans), sensibilisé.e.s et formé.e.s en milieu scolaire et non-scolaire, un accès à des opportunités de s’engager pour la solidarité internationale.L'évaluation a eu pour objectif de tirer les enseignements du programme en mettant en évidence les forces et les faiblesses de la préparation, de la conception et de la mise en oeuvre. Dans ce cadre, l’évaluation a fourni une appréciation de la performance globale du programme et plus en particulier de l’état d’avancement vers les résultats attendus et les objectifs. D’autre part, l’évaluation a eu pour but de formuler des recommandations concrètes, réalisables et stratégiques en vue de la prochaine phase du programme.L’évaluation met en lumière la reconnaissance de BeGlobal comme acteur clé en éducation à la citoyenneté mondiale, tout en pointant des défis persistants liés à l’instabilité structurelle, au manque de clarté conceptuelle et aux faiblesses du suivi-évaluation, appelant à une meilleure structuration stratégique, une communication renforcée et une approche plus inclusive pour garantir l’efficacité et l’impact futur du programme