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  • Launch of the Area Resilience and Development Initiative (ARD initiative)

    Launch of the Area Resilience and Development Initiative (ARD initiative)


    Laura SCHILLEMANS | 08/10/2018

    Enabel officially launched the Area Resilience and Development Initiative (ARD initiative), which is part of Local Government Reform and Development Programme.   The grant agreement with the two remaining clusters (the Jorat Amra Joint Service Council in the Qalqilia Governorate and the West Bani Zeid Cluster in the Ramallah & Al Bireh Governorate) was signed. Now the program has agreements with a total of 6 clusters in the West Bank, of which three are supported by the EU and supervised by Enabel.   The activities related to the agreements will be implemented until the end of 2019.   The objective of the ARD initiative is to promote the territorial integration process as part of the Territorial Development Policy. The initiative will bring together small communities and territories, creating economically and administratively viable entities, to : implement, develop and deliver key local services in a more efficient and qualitative way; promote development and economic growth; improve local good governance; reduce disparities at all levels (social, cultural, inequities, capacities’ gap, etc); strengthen social dynamics and cohesion on that territory. This way the territory is not only seen as an “administrative space”, but also as a “space of development”.


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    Palestine PZA1303311

  • Présentation et discussion de l’étude sur le rôle de la Société civile dans la préservation de l’environnement

    20 et 21 juin 2018 : Présentation et discussion de l’étude sur le rôle de la Société civile dans la préservation de l’environnement


    Cherif AOUDJIT | 07/10/2018

    Les 20 et 21 juin dernier, Madame F.Z. Zerouati, Ministre de l’Environnement et des Energies renouvelables et Monsieur P. Gillon Ambassadeur du Royaume de Belgique ont présidé le lancement d’un atelier national de présentation et discussion de cette étude financée par la coopération belge dans le cadre du projet PRCDE.   L’étude, réalisée d’octobre 2017 à juillet 2018, avait pour objectif de réaliser un état des lieux et une cartographie des organisations de la société civile algériennes intervenant dans le domaine de l’environnement et de valoriser leur rôle en appui aux institutions publiques dans le domaine de l’environnement et du développement durable.   L’atelier a permis une réelle discussion entre les OSC et les organismes publics. Plus concrètement, il a permis de valider et consolider les résultats de l’étude via des temps de travail en petits groupes puis sur des temps de partage en plénière.   Grâce à un exercice de dialogue et d’échange entre les différents acteurs, il a également permis d’approfondir la réflexion et de tracer des pistes d’avenir sur 3 points essentiels de l’étude : -          Les mécanismes de participation de la Société civile à la mise en œuvre des politique publiques, -          Les partenariats qui pourraient être développés et les modalités du développement d’un travail en réseau pluri-acteurs, -          Le financement des actions à entreprendre.   L’atelier a vu la participation d’environ 130 personnes dont les représentants de 55 associations de la zone côtière, des hauts plateaux et du grand sud ayant participé aux ateliers régionaux pour l’élaboration de l’étude. Les principaux responsables du Ministre de l'Environnement et des Énergies Renouvelables (MEER) et des organismes sous-tutelle (OST) ainsi que des représentants des départements ministériels en lien avec le projet PRCDE (santé, transport, eau), des directions régionales de l’environnent, des universitaires et des personnes ressources tel que le CNES et des entreprises privées de recyclage ont aussi participé aux côtés d’universités, représentants du ministère de l’intérieur et des institutions de coopération.   Présentation de l’atelier au journal de la télévision algérienne - en arabe (voir minute 22 :45) https://www.entv.dz/tvfr/video/index.php?t=JT20H_20-06-2018


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    Algérie ALG1401911

  • Enabel Extends Support to National Teachers' Colleges

    Enabel Extends Supports to National Teachers' Colleges


    Dorothy KYAMAZIMA | 05/10/2018

    While so many organisations and actors work to support the education sector in Uganda, Enabel takes a rather unique approach by focusing on teachers in the National Teachers’ Colleges. This is with a firm belief that the quality of teachers has a direct impact on the quality of education.National Teachers’ Colleges (NTCs) work with one common goal; to train and produce the best teachers in Uganda. Positioned across the country in Kabale, Kaliro, Mubende, Muni and Unyama, these colleges attract a large number of students hoping to join the teaching profession and become proficient teachers within country.  However, just like many of the institutions within the education sector, these Colleges face quite a number of challenges that limit their ability to produce skilled teachers and these challenges range from limited resources, insufficient teaching staff to inadequate facilities. In order to create progressive impact within the education sector, Enabel is striving to empower teachers so that they in turn can carry the mantle of providing quality education for all.  Under the Teacher Training Education (TTE) project, Enabel in partnership with the Ministry of Education and Sports has transformed the quality of teaching and learning by strengthening the skills of teaching staff on learner centred methodologies and supporting the development of user-friendly libraries. To encourage the use of Information and Communication Technologies, teaching facilities were furnished with ICT equipment such as computers, laptops, tablets, printers and projectors to improve the teaching and learning experience. While providing better teaching methods is a step towards improving the overall quality of education and one way of empowering teachers, the project has made substantial investment on infrastructure development. Over 263 teachers and 4,445 student teachers stand to benefit from the infrastructural developments that are aimed at creating sustainable and safe learning environments such as classrooms, laboratories and accommodation facilities. Amongst the most recent endeavours, is the award of new grant worth UGX 107,070,000/= million shillings to the National Teachers’ Colleges for the financial year 2018/19. This grant is intended to be used by the Colleges to strengthen their management systems and improve service delivery. Through these contributions, Enabel hopes to improve on teacher effectiveness and ensure that teachers are motivated, empowered and have the adequate learning aids and materials for effective teaching and learning.


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    Ouganda UGA1503011

  • Abilonino takes on Rabbit farming with a purpose

    Abilonino takes on Rabbit farming with a purpose


    Rachael AYEBALE | 05/10/2018

    Abilonino Instructors College had spent a substantial amount of money on procuring rabbits for training their agriculture students. Along the way, as the Support to the Development of Human Resources (SDHR) project conducted training needs assessments for the beneficiary organizations, they chanced on this opportunity and prioritized a rabbit production attachment for key stakeholders in the agriculture department."A needs assessment was done here at the college. Rabbit and fish farming were identified and a training was put in plan,’’ says Robert Kisoma, training officer on the SDHR project. “This was foreseen to link Abilonino to the community,” he addsAn attachment was then organised for 12 days to Cabral rabbit farm, Namayumba, Kampala and two key staff; the farm manager and the Agriculture lecturer were sent to acquire knowledge on rabbit farming after which an action plan was drawn. This plan included action points such as, setting up a rabbit farm unit, purchasing initial breeding stock, setting a demonstration farm, management of litter and others.“During the training, we learnt about different rabbit breeds and how to select them, rabbit structure formation and feeding, disease control and treatment, and many other things about rabbit farming,” Terence Omony, the Agriculture lecturer and training participant explains.Thereafter a proposal was drawn and presented to the college administration and it was seconded. This January 2018, the team proceeded to set up a housing unit where Enabel gave support in acquiring cages. They then procured 12 rabbits; 10 females and 2 males and currently have 30 plus rabbits.“This rabbit farm has been very essential in training students in modern rabbit farming practices,” Terence asserts. They hope to grow the farm to act as a demonstration farm for the students and neighboring communities as there as hardly any farmers rearing rabbits in the vicinity.“Rabbits are easy to keep, grow very fast and multiply easily. We hope to have over 500 rabbits in the near future,” adds Kenneth Ogwal, the farm manager. “It’s a good start. I commend the staff for implementing the knowledge they acquired,” Robert mentions.The farm boasts of 3 high quality breeds; the Giant Dutch, New Zealand White and Checkered. These were identified during the training as among the best breeds.Although a few challenges may be met, such as insufficient nesting boxes and housing unit the farm management is determined to face the challenges head on and find workable solutions to ensure the growth of the rabbit project.


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    Ouganda UGA1188811

  • Skilling health workers to improve service delivery in Yumbe District

    Skilling health workers to improve service delivery in Yumbe District


    Rachael AYEBALE | 05/10/2018

    Crying babies sounds welcome us to Midigo health centre IV, one of the few health facilities in Yumbe District that offer maternity and ultrasound services to the public. In the next room, is nurse; Judith Adong carrying out an ultrasound scan on a heavily pregnant woman. About four more pregnant women await their turn just outside the door.Judith is seated on a high stool, dressed in a milk-white nurse’s uniform, with a shoulder badge. She is one of the beneficiaries of a long-term course provided for by Enabel under its project; Support to the Development of Human Resources (SDHR).We request a few minutes with her to gather her views in regard to the impact the training she has acquired has had on her work so far. And this is what she had to say. “I had been working in Midigo health centre iv, for four years, and in all those four years, there were ultrasound machines here but no one skilled enough to operate them,” Judith, smiling at the memory, intimates.“I came to take the course in Ordinary Diagnostic Ultrasound after a committee from the health centre sat down and highlighted the need for a nurse who could handle the ultrasound scanners. Like many health centres, the machines had been at the hospital for more than 5 years but there was no one to operate them,”she further adds.Midigo Health centre was identified as one of the centres in the district to benefit from the SHDR program and Judith was selected for a study in Mengo Hospital in Kampala in January 2017, for a six months training that ended in July 2017.“From the training, I learnt a lot to do with screening small parts,” she laughs softly; explaining that the term ‘small parts’ refers to breasts and the scrotum because they cannot be bundled up with the abdomen, for they hang out alone and are scanned out as a single organ each.“When I came back from the training, I was cleared to begin work. I started working in September, and I scanned around 50 patients just within that month of September. This was a much bigger number than before”adds Judith. When asked what has been most beneficial since the training, Judith raises her eyebrows briefly and narrates how the education she acquired was a new remarkable thing to her so far.“In school, we were taught about ultra-uterine fatal death; a dead child in the womb. It is one thing to learn theory it is another to see it in practice. The last scan I carried out and found a dead child in the patients’ womb was a really sad moment. But with my skills now, we encourage mothers to have regular ultrasounds to enable doctors to monitor their babies in the womb.”"Enabel has been a very good supporter, they catered for my wellbeing. My transport, and everything was done on time,” Judith further explains. “I achieved skills in general abdominal, obstetrical and gynaecological ultrasound scanning. I was also introduced to ‘small parts’, doppler principles and basic ultrasound in tropical disease. This has helped me bridge the gap in Midigo health centre. There was no sonographer and now I am the only sonographer at the health centre,” she states with triumph.Her Message to young women“Medicine is a very good profession, you will learn a lot. You will learn something new in your life, it is a very interesting profession.”


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    Ouganda UGA1188811

  • Drug stock outs a thing of the past for Holy Family Hospital Nyapea

    Drug stock outs a thing of the past for Holy Family Hospital Nyapea


    Rachael AYEBALE | 05/10/2018

    Holy Family Hospital Nyapea is located in the depth of the new Zombo district and has been in existence for over 31 years. This health facility is historically a private not for profit health facility serving the community under the Catholic church. Being nonprofit poses major challenges in running the facility such as, financial inadequacy, inadequate infrastructure, human resources skills gap, drug supplies management and others.Of the above challenges, improper drug supplies management was stifling the facility with drug shortages thus the hospital administrative team decided to sit and review the issues and found that, drug handling personnel lacked proper that led to major stock outs of essential drugs, and thus when the Support to the Development of Human Resources project was carrying out a needs assessment, the hospital administration quickly grabbed the opportunity and prioritised a Supply Chain Management training to assist them close the gap.The training was attended by 17 staff; managers, mid managers and drug handlers in all departments. “After the training we drew an action plan to address our challenge, clearly indicating the action point, performance indicator, and timeline for implementation”, affirms Dr Jammy Omara, a medical officer at the facility and training participant. “I must say the training registered a success as you shall see from our performance indicators” he adds.The facility has been able to adopt a Vital Essential Necessary (VEN) system with a list of essential drugs classified along the system. This system greatly assists in determining what drugs are purchased to avoid waste of resources.Unlike in the past when drug orders were uncalculated, now orders are only made for essential drugs. The facility is now able to calculate daily and monthly consumption from the store in a timely manner.Storage of drug has also greatly improved. All drugs are now labelled in the store and organised. They have also acquired shelves, some lockable to better store and protect drugs.They have formed a therapeutic committee that analyses drug usage, cost analysis reports, benefits analysis for drug accountability purposesDr Mark Bramali, also a medical officer and participant in this training confirms that they have been able to reduce drug stock outs to 11% from 36%. He asserts that even the 11% would be much less if it weren’t for situations beyond their control such us delayed delivery schedules of the suppliers.To further address the issue of drug stock outs, they now order for essential drugs that are running our early enough, as early as 2 weeks to stock out in projection of the ones in the store. Thus they have been able to save about 14 million per year on drugs wasted, which to a facility that operates on a very small budget is substantial money.Kafeero Ibrahim, a registered nurse and participant of the Supply Chain training confirms that there has been a great improvement in drugs storage, drug stock outs have reduced significantly, there is now prioritisation of drugs procured, and dispensing log books are now in place and regular updates of drug stock cards to estimate drug usage.In conclusion, Dr Jammy mentions he on behalf of Holy Family hospital Nyapea is very grateful to Enabel for helping them close this gap that was stifling their facility.” We are glad Enabel did not force a training on us that may have perhaps been irrelevant to our needs. They came and assessed our needs and gave us an opportunity to identify and prioritise our own needs that we urgently needed training in. The trainer brought us did not disappoint and Holy Family Nyapea hospital is now on track as far as stocking essential drugs is concerned.’’


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    Ouganda UGA1188811

  • Volet Institutionnel du Programme d’Appui au Développement des Filières Agricoles:  Des bases jetées pour assurer la pérennisation des stratégies, méc

    Volet Institutionnel du Programme d’Appui au Développement des Filières Agricoles: Des bases jetées pour assurer la pérennisation des stratégies, méc


    Reece-hermine ADANWENON | 04/10/2018

    Septembre 2019 consacrera, la clôture du Programme d’Appui au Développement des Filières Agricoles (PROFI) Volet Institutionnel (VI). En prélude à cette clôture imminente, les différents acteurs se sont réunis à l’Infosec de Cotonou ce Jeudi 04 octobre 2018, pour élaborer la stratégie de sortie afin de s’assurer que les stratégies, mécanismes et outils qui ont été développés au cours de cette intervention soient valorisés et pérennisés. Tous les partenaires Limitrophes (PALI) ayant bénéficiés de l’appui du Volet Institutionnel du Programme d’Appui au Développement des Filières Agricoles (PROFI) ont été associés à cette démarche de capitalisation et de pérennisation des acquis du PROFI-VI.  Initié par l’Agence belge de développement Enabel au Bénin, depuis Octobre 2014, le Programme PROFI avec son volet institutionnel permet de renforcer les capacités institutionnelles, organisationnelles et individuelles des acteurs impliqués dans le développement agricole au niveau national et déconcentré. Au cours des échanges qui ont duré toute la journée de ce jeudi, les participants auront à apporter leur contribution à la validation de la stratégie de sortie à travers la prise de responsabilité afin de garantir la pérennisation des différents acquis de l’intervention. Selon Mr Emmanuel ZINSOU, Assistant du Secrétaire Général (SG) du Ministère de l’Agriculture, de l’Elevage et de la Pêche, représentant la SG, ces assises permettront aux participants d’apprécier les propositions qui seront présentées par l’équipe opérationnelle du PROFI-VI dans le cadre de la stratégie de sortie notamment les mesures à prendre en termes d’organisation des  ressources humaines et de mobilisation des ressources financières au titre du budget 2019 afin d’assurer la poursuite de certaines activités. Elles permettront également aux différents acteurs de s’imprégner de la proposition de planification opérationnelle pour l’année 2019 du PROFI-VI dans la perspective de son achèvement prévu pour Septembre 2019. A en croire Mr Emmanuel ZINSOU, l’appui institutionnel implique tout un changement de paradigme comportemental. A ce propos, son plus grand souhait est de voir tous ces acquis, tous ces produits, outils bien utilisés dans les pratiques quotidiennes. Il a exprimé sa profonde reconnaissance à l’Agence belge de développement (Enabel) pour tout l’accompagnement et les divers appuis apportés au Ministère de l’Agriculture, de l’Elevage et de la Pêche (MAEP) pour le renforcement de son leadership dans la coordination du secteur agricole, l’accompagnement à l’opérationnalisation des réformes et également le développement des filières riz, maraichage et l’anacarde.  


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    Bénin BEN1302611

  • Actualisation du Plan national de l’eau (PNE)

    Avril 2018 : Actualisation du Plan national de l’eau (PNE)


    Cherif AOUDJIT | 02/10/2018

    Avril 2018 : Lancement de l’actualisation du Plan national de l’eau (PNE)   Le 1er avril dernier, le projet d’actualisation du Plan national de l’eau (PNE) a été lancé. Le PNE permet notamment : -       De faire un diagnostic sur les ressources mobilisables et les usages ; -       De définir les objectifs de développement sectoriel à long terme ; -       De planifier les projets et programmes structurants ; -       D’assurer la répartition spatio-temporelle des projets et programmes structurants ; -       D’estimer les coûts d’investissement.   Il s’inscrit dans le cadre de la mise en place d’une politique de gestion rationnelle et durable des ressources en eau et doit : -       Répondre aux défis de la politique d’aménagement du territoire ; -       Accompagner la stratégie de sécurité alimentaire ; -       Prendre en compte les exigences de protection de l’environnement.   Ce projet, financé à travers un subside octroyé à l’AGIRE, permettra d’actualiser les données du PNE, d’en faire une projection à l’horizon 2035 et de rendre opérationnel son système d’information (SI-PNE).   Le projet a été lancé dans le cadre d’une réunion inaugurale du Comité de pilotage du projet et en présence de Messieurs : Aïchaoui Tahar, Directeur de l’Aménagement et des études hydrauliques au Ministère des Ressources en eau et Deramchi Mohamed, DG de l’Agence nationale pour la Gestion intégrée des ressources en eau (AGIRE).        


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    Algérie ALG1401911

  • Mars 2018 : Bilan à mi-parcours et formation des OSC

    Mars 2018 : Bilan à mi-parcours et formation des OSC


    Cherif AOUDJIT | 02/10/2018

    Mars 2018 : Bilan à mi-parcours et formation des OSC   Du 29 au 31 mars, les dix-sept associations subsidiées dans le cadre du PRCDE ont été réunies d’une part pour faire un bilan à mi-parcours et d’autre part pour bénéficier d’une formation de 2 jours en gestion administrative et financière (GAF). La rencontre a été organisée à Alger au sein du conservatoire national des formations en environnement CNFE, une organisation sous tutelle du ministère de l’environnement et des énergies renouvelables.   Le bilan à mi-parcours a permis une rencontre entre les associations et les autres partenaires du PRCDE : le ministère de l’environnement et des énergies renouvelables, les ministères chargés des ressources en eaux, et de la santé et le CNFE. Il a également permis de présenter l’état d’avancement des projets, de mettre en exergue les principaux résultats obtenus ainsi que les opportunités et difficultés rencontrées. Les présentations effectuées par chacune des associations subsidiées ont démontré la nette amélioration des capacités des OSC depuis le début du projet. Il a également mis en évidence le besoin de renforcer le volet « capacités administrative et financière » de ces OSC.   Les deux jours de formation-action qui ont suivi ont permis d’approfondir de très nombreux aspects comme ceux du marketing associatif, de la gestion financière et des ressources humaines, de la communication interne, de la recherche de financement, de la comptabilité etc…   Le formateur a largement impliqué les participant et le contenu des échanges lui a permis de préciser les difficultés et besoins des associations dans le domaine de la gestion afin d’y répondre au mieux dans le guide d’organisation et de gestion administrative et financière de l’association qui sera remis aux associations. Elles pourront ensuite l’adapter et l’utiliser comme manuel de gestion interne. L’évaluation finale a montré la très grande satisfaction des participants aussi bien associatifs qu’institutionnels qui ont eu l’occasion de prendre connaissance des actions des associations.


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    Algérie ALG1401911

  • Actualisation du Plan de déplacement urbain (PDU) de l’Algérois

    Mars 2018 : Actualisation du Plan de déplacement urbain (PDU) de l’Algérois


    Cherif AOUDJIT | 02/10/2018

    Mars 2018 : Lancement de l’actualisation du Plan de déplacement urbain (PDU) de l’Algérois     Le 22 mars dernier, s’est tenu le Comité de pilotage inaugural du projet d’actualisation du PDU de l’Algérois. Présidé par M. Krim, DG de l’Autorité organisatrice des transports urbains de l’Algérois (AOTU-A), ce Comité de pilotage a notamment permis de caler précisément la démarche de travail et le planning du projet, d’identifier les 6 ingénieurs de l’AOTU-A qui seront formés durant le projet et de commencer à associer les différentes institutions qui seront impliquées dans ce processus : opérateurs de transport en commun, ETUSA, DTWA, EPAL , ETAC port d’Alger, Setram, MEER, MHUV (Ministère habitat) et RATP DZ. Un consortium de 3 bureaux d’étude va mener ce travail en collaboration avec l’AOTU-A : STRATEC, bureau d’étude belge, PROINTEC, bureau d’étude espagnol, L’institut d’Aménagement et d’urbanisme de Paris (IAU). Ils ont pu faire connaissance avec les différents interlocuteurs.     Le PDU est un document de planification et de programmation qui guide la politique des transports et des déplacements sur une période de 10 ans. Il concerne aussi bien le transport de personnes que celui des marchandises. Son objectif premier est la promotion des modes de déplacements les moins consommateurs d’énergie, conciliant les besoins des usagers et la nécessité de lutter localement contre l’effet de serre.     L’agglomération algéroise compterait environ 7,8 millions d’habitants en 2015. Le périmètre de transport urbain de l’agglomération algéroise englobe tout le territoire de la Wilaya d’Alger y compris les dessertes ferroviaires de banlieue desservant la localité d’El Affroun à l’Ouest d’Alger (Wilaya de Blida) et la localité de Thénia à l’Est d’Alger (Wilaya de Boumerdes) et les dessertes assurées par le transport maritime urbain qui intègrent une partie des Wilayas de Boumerdes et de Tipaza.  


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    Algérie ALG1401911

  • Mission de l’ISP à l’Institut Pasteur d’Algérie

    Mars 2018 : Mission de l’ISP à l’Institut Pasteur d’Algérie


    Cherif AOUDJIT | 02/10/2018

    Mars 2018 : Première mission de l’ISP à l’Institut Pasteur d’Algérie pour la mise en place d’une plate forme génomique   Le 12 mars dernier, le projet relatif à la mise en place d’une plateforme génomique au niveau de l’Institut Pasteur d’Algérie (IPA) - une première en Algérie - a été lancé. Cet appui, consenti dans le cadre de la Coopération Belge au développement à travers le programme de renforcement des capacités dans le domaine de l’environnement PRCDE, apporte outre une aide à l’IPA pour l’équipement de son unité environnement, récemment créée. L’expertise de SCIENSANO, institution belge spécialisée en santé combine différentes disciplines scientifiques complémentaires avec une démarche intégrant plusieurs angles de recherche en santé humaine, santé animale et l’environnement.     La mise en plate de cette plate forme génomique permettra à l’Institut Pasteur d’Algérie de détecter, répertorier et étudier les microorganismes (bactéries, virus, protozoaires…) de l’environnement, susceptibles de présenter un risque infectieux pour l’Homme et l’Animal en Algérie. Les technologiques récentes, telles la génomique et la bio-informatique, offrent la possibilité d’aborder l’étude de ces microorganismes de manière très fine. Dans ce cadre, la maîtrise technique de la génomique et de la bioinformatique constituent une priorité pour l’Institut Pasteur d’Algérie en matière d’environnement-santé.     L’IPA est un établissement public à caractère industriel et commercial doté de la personnalité morale et de l’autonomie financière sous tutelle du Ministère de la Santé, de la Population et de la Réforme Hospitalière (MSPRH).     Créé au mois de novembre 1894 pour le traitement antirabique, l’Institut Pasteur d’Alger est devenu, le 31 décembre 1909, l’Institut Pasteur d’Algérie. Il constitue sur le plan national, un centre de recherche et de référence dans le domaine des maladies infectieuses tant du point de vue de la santé humaine que celle animale. Les missions assignées à l’Institut Pasteur d’Algérie pour répondre à tous ces problèmes touchent à différents domaines:     la mise au point et la production de vaccins, sérums, milieux de culture réactifs destinés à la prévention, au traitement et au diagnostic des maladies infectieuses   la mise au point de techniques de diagnostic dans le domaine de la microbiologie et de l’immunologie humaine et animale, et la standardisation de ces méthodes pour les mettre à la portée des laboratoires nationaux   la formation de cadres scientifiques de haut niveau et de personnels de santé tournés vers les besoins de la santé publique.    


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    Algérie ALG1401911

  • Catering classes light up the future for two orphans

    Catering classes light up the future for two orphans


    Sylvia NABANOBA | 02/10/2018

    Heritage Hotel in Arua district, West Nile region, is a beehive of activity. There is a meeting going on, and the waiters and waitresses are busy setting up tea for the participants. Hotels in Arua have been very busy these past couple of years, a situation catalyzed by the high influx of refugees from South Sudan that has seen both international and national humanitarian organisations set up shop in the area or expand operations, with the resultant increased number of staff as well as programme operations. This hotel is the venue of 27-year-old Farida Zawadi’s apprenticeship. An apprenticeship is a system of training practitioners on a trade or profession with on-the-job training and often some accompanying study (classroom work and reading). Zawadi, a Ugandan national, dropped out of school in Senior Three because her elder brother, who had been paying her school fees since the death of their father, was no longer able to foot them. He had got a family and children of his own to take care of.  Zawadi spent the last five years out of school, during which time she fell pregnant and got a son. The fact that she had got a dependent meant that she had to look for a source of income to take care of herself and her child. “I have been helping to run my sister’s salon, and in turn I get money to pay my son’s school fees,” she says. Zawadi got a second chance at education with the EUTF-funded SPRS-NU programme which, working with Enabel, the Belgian development agency, is running a Skills Development and Entrepreneurship Training programme that focuses on equipping youth, including women and girls, with skills that can enable them get employment or start their own jobs. She enrolled through the Centre for Governance and Economic Development (CEGED), a local non-governmental organization, that received funding from Enabel to carry out skills development for youth.  Skills development is offered through formal and non-formal institutional training, apprenticeship, and instant training. Zawadi’s trainer, Chef Johns Kafeero, who has been in the hotel business for 38 years, thinks apprenticeship is a strategic training mode for unemployed youth. “When a young person is trained from a workplace, they get first-hand experience. Besides learning how to prepare different foods and beverages, both hot and cold, they are exposed to customers and how to serve and meet their needs,” he says. Indeed Zawadi attests to the fact that she is now an expert at preparing different kinds of meals, including those she had never cooked before at home or even tasted. And it is these skills that she hopes to use to change her life, approaching this with an entrepreneurial outlook. “I would like to go out and start my own catering business,” she says. “I do not have the capital for this now, so I am first going to get a job, save my earnings and open my own business.” Like Zawadi, death also robbed 25-year-old Lillian Yesco of her father, leading her to drop out of school in Senior Three. Having spent four years at home without enrolling in school, Yesco was excited to hear about the skills development programme and enroll on it. “It would give me a chance to not only make something of myself, but to also take care of my siblings,” she says. Yesco’s six siblings are in primary school, a feat they manage by doing odd jobs to raise their own school fees. During the holidays and sometimes in the evenings after school, they dig in neighbours’ gardens at a fee, and also grow cassava, sorghum and simsim on the family land for sale. “They are too young to take care of themselves, but for now they do not have a choice. When I start working, all that will be no more,” she says hopefully. So Yesco is now an expert at baking, taking delight in making queen cakes, cookies, chapatti and mandazi. She has also learnt how to prepare dishes such as beef and chicken stew, which are quite popular with customers in the area. About the programme Zawadi and Yesco are young Ugandan women benefiting from the Support Programme for Refugee Settlements in Northern Uganda. Funded through the European Union Emergency Trust Fund for Refugees, the programme not only seeks to change the livelihoods of refugees but also those Ugandans/host communities who live within and around the refugee settlements in Northern Uganda and Kiryandongo in adherence to the Refugee and Host Population Empowerment (ReHoPE) strategy.      


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    Ouganda UGA160321T

  • Nouveau record pour l’amandier

    Nouveau record pour l’amandier


    Meriem HILALI | 01/10/2018

    Le projet de Développement de la filière de l’amandier dans l’Oriental contribue à l'amélioration des revenus des populations de la région de l'Oriental. Plus spécifiquement de faire en sorte que la filière des amandiers soit mieux développée, valorisée et gérée de façon durable par les habitant(e)s des communes rurales concernées. Lien : https://goo.gl/6XV9Ln


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    Maroc MOR1003911

  • Remote Data Collection: a promising synergy between Enabel and WFP

    Remote Data Collection: a promising synergy between Enabel and WFP


    Mathias LARDINOIS | 28/09/2018

    Karibu #Tanzania! After a successful formative study with pastoralist communities in the north of the country, WFP and Enabel intend to collect remote data on key #food security & #nutrition indicators very soon. Read more:http://mvam.org/2018/08/20/karibu-tanzania/


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    Tanzanie TAN1403011

  • Renforcement des compétences en coupe/couture et en gestion de deux  associations des personnes vivant avec un handicap à la Tshopo.

    Renforcement des compétences en coupe/couture et en gestion de deux associations des personnes vivant avec un handicap à la Tshopo.


    Michael MALEMBA | 24/09/2018

    Le Programme a mis sur pieds une formation visant l’amélioration des compétences technique et gestion en coupe /couture à destination des membres de l’Association des Personnes Handicapées pour le Développement (APHD) et de l’Atelier Lutte contre la Mendicité (ALCM). En même temps, le Programme a également pris en charge la réfection de deux ateliers de coupe et couture appartenant aux deux ONG ainsi qu’une dotation importante en équipements de qualité.   Avec comme ambition principale de favoriser  l’insertion professionnelle des bénéficiaires membres de ces associations dans l’environnement socio-économique local et de poursuivre la mise en place du stage professionnalisant organisé en partenariat pour les sortants des écoles. L’APHD et l’ALCM disposent chacune d’un atelier de couture qui permet aux membres de vivre de leur travail en dépit de leurs handicaps physiques.Ces associations accueillent chaque année des stagiaires venant d’autres centres de formation dont le centre SIMAMA, spécialisé dans la rééducation physique et l’insertion professionnelle des personnes vivant avec un handicap physique. Cette formation au bénéfice des 21 membres d’APHD et d’ALCM vise à renforcer leurs capacités en encadrement des stagiaires des écoles appuyées par le programme. Deux artisans expérimentés ont dispensé une formation axée sur la pratique et en particulier sur la prise de mesures, la confection complète de vêtements y compris la broderie et l’utilisation de la surjeteuse et de la machine à presse bouton. Des modules de gestion de micro-entreprise ont été dispensés : Ressources humaines, marketing, amortissement des équipements, rôle d’un maître de stage, comptabilité élémentaire. Ces différents modules ainsi que l’appui matériel apporté doivent permettre de booster les activités de ces deux associations. Le programme se positionne donc de façon volontariste en faveur de la formation et de l’insertion professionnelle des jeunes.


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